Voorwoord

Onderzoek FNV: misstanden aan de orde van de dag. FNV: ‘Transportsector autoindustrie is door en door verrot’. Romanian Trucker, Polish Wage, Dutch Workplace. Vrachtwagens in de race naar beneden.

De koppen in de media logen er niet om. De alarmerende boodschap die FNV - Stichting VNB uitdroeg tijdens een presentatie van een film en brochure over de dubieuze praktijken in het auto- en vrachtwagentransport, is bij de (internationale) pers luid en duidelijk overgekomen.

En terecht. FNV - Stichting VNB spant zich niet voor niets al bijna 25 jaar in voor naleving van de cao in het beroepsgoederenvervoer over de weg. En dat geldt dus ook voor de wereld van de transporteurs die het vervoer verzorgen voor autofabrikanten als Volkswagen, BMW, Jaguar LandRover, DAF, Tesla, Volvo, Scania, Groupe PSA en PACCAR.

Daarin is nog een wereld te winnen, zo bleek uit een breed en diepgaand onderzoek van FNV - Stichting VNB naar het loon en de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs werkzaam in die zogeheten automotive industrie. De onderzoeksresultaten zijn getoetst op de naleving van Europese en nationale wet- en regelgeving en vergeleken met het CSR (Corporate Social Responsibility) beleid van de autoproducenten.

De conclusie is schokkend. Uitbuiting van Oost-Europese en Aziatische chauffeurs, oneerlijke concurrentie en daardoor verdringing van West-Europese c.q. Nederlandse chauffeurs zijn in de autotransport inderdaad, zoals De Telegraaf het formuleerde, ‘aan de orde van de dag’.

In dit VNB magazine zetten we alles nog een keer op een rijtje. De misstanden in het autotransport, geïllustreerd met enkele voorbeelden uit binnen- en buitenland. De verantwoordelijkheid van de autofabrikanten die als opdrachtgevers de tot nu toe loze leuzen van hun zorgvuldig geformuleerde duurzaamheidsbeleid eindelijk eens moeten nakomen.


En natuurlijk het waarom, hoe en waartoe achter de inspanningen van Stichting VNB. Want die zijn nooit aflatend. Als het erom gaat het autotransport nieuw en gezond leven in te blazen. Als het erom gaat werkgelegenheid te behouden voor chauffeurs in Nederlandse loondienst. Als het erom gaat oneerlijke concurrentie op loonkosten en arbeidsvoorwaarden uit de wereld te helpen.

Concurreren over de rug van werknemers moet worden uitgebannen. Kortom: ‘Koopkracht en Echte Banen’, ook in het autotransport.

Richard Vervoorn
Medewerker Stichting VNB