Paul Bosch en een kwart eeuw VNB

Hij was beleidsjurist bij de Vervoersbond FNV. Betrokken bij de oprichting van Stichting VNB. Als advocaat voerde hij tal van rechtszaken voor FNV en VNB. Vanaf eind 2018 was hij zelfs in dienst van de stichting. Paul Bosch en VNB gingen meer dan een kwart eeuw samen op, voordat hij begin maart van dit jaar met pensioen ging. Een terugblik aan de hand van vijf steekwoorden.

Paul Bosch


Oorsprong

‘Stichting VNB was eigenlijk de opvolger van het zogenoemde College van Toezicht, een sector-breed gedragen orgaan dat vergaande bevoegdheden had om transportbedrijven te controleren op cao-naleving. Dat was een groot succes. Zo groot, dat het de werkgevers te heet onder de voeten werd en zij het College de nek hebben omgedraaid. Toen heeft de FNV zelf maar een alternatief in het leven geroepen: Stichting VNB. Ik was inmiddels gestopt als beleidsjurist bij de Vervoersbond en als zelfstandig advocaat begonnen. In die hoedanigheid was ik betrokken bij de oprichting van de stichting. Ik heb zelfs samen met Ger Ros, destijds de eerste cao-onderhandelaar, de statuten geschreven en het concept van de omgekeerde bewijslast ingebracht. Een belangrijk wapen tegen cao-overtredingen dat je elders in vergelijkbare omstandigheden bijna nergens tegenkomt.’

Hoogtepunt

‘Ik heb in de loop der jaren veel rechtszaken gevoerd voor FNV en VNB. Meestal zaken met een internationaal tintje. Postbusfirma’s in Oost-Europa, schijnvestigingen, nep-uitzendbureaus; dat werk. Een van de hoogtepunten was voor mij de zaak Mooij Logistics. Dat Nederlandse bedrijf zette Poolse chauffeurs in via een Pools uitzendbureau en onder Poolse arbeidsvoorwaarden. Toen werden voor het eerst schijnconstructies doorgeprikt, door de kantonrechter in 2011 én het gerechtshof in 2013. Mijn laatste zaak was tegen Deliveroo, tégen de schijnzelfstandigheid en vóór de cao. Dat was een echte doorbraak.’

Dieptepunt

‘Ik heb wel eens wakker gelegen van een zaak, ja. Vooral die tegen tanktransportbedrijf Van den Bosch die de cao ontdook met de inzet van Hongaarse chauffeurs. Ik was verantwoordelijk voor de cao-tekst die dat onmogelijk moest maken. Bij de rechtbank ging het goed. Bij het Hof in Den Bosch ging het helemaal fout. De cao-bepaling die ik had opgesteld kon niet volgens het Hof. Een dieptepunt. Dat gelukkig ten goede keerde. Uiteindelijk is namelijk via de Hoge Raad het Europees Hof eraan te pas gekomen en die heeft ons toch nog gelijk gegeven. Ik heb er een mooie vrachtwagen aan overgehouden. In de kleuren van Van den Bosch maar wel met mijn naam erop.’

Dienstverband

‘In 2014 ben ik gestopt als advocaat bij Bosch Advocaten en samen met mijn vrouw gaan zeilen. Een wereldreis van drie jaar, we zijn zo ongeveer overal geweest. Fantastische tijd. Maar in 2017 waren de centen op. En onze ruggen trouwens ook. Het is flink zwoegen op zo’n oud zeilschip. Ik ben toen gaan werken op de beleidsafdeling van de FNV, kwam weer in aanraking met beroepsgoederenvervoer en dacht: waarom niet aan de slag bij Stichting VNB. Dat is immers hét uitvoeringsvehikel van FNV Transport & Logistiek. En zo is het gekomen. Van eind 2018 tot mijn pensionering op 4 maart jongstleden ben ik jurist geweest bij de stichting die ik ooit heb helpen oprichten. Ik had zelf geen dossiers, ik begeleidde collega’s en probeerde hen met mijn ervaring te helpen toen ze in het project VNB Procederen voor het eerst zelf rechtszaken gingen voeren. Heel spannend voor hen en voor mij ontzettend leuk om te doen.’

Advies

‘Een advies voor de toekomst? Welnee, joh. Het gaat hartstikke goed met VNB. De stichting heeft honderden bedrijven die de cao ontdoken, met succes aangepakt. Neem ook zo’n “Gelijk werk, gelijk loon”. Dat is toch uniek? Diepgaande research en afspraken met multinationals aan de top van de keten gecombineerd met de parkeerplaatsen langs om contact te maken met de individuele vrachtwagenchauffeur. Werkelijk een parel van vakbondswerk. VNB moet lekker doorgaan op de ingeslagen weg en er gewoon nog 25 jaar aan vastknopen.’