0800-0225022

Een kijkje achter de schermen bij het 0800-nummer met Urszula Tomczuk, kennisconsulent op het contactcenter van FNV, en Martijn van Beers, juridisch medewerker bij VNB en namens de stichting aanspreekpunt voor het contactcenter.

Urszula Tomczuk, kennisconsulent bij FNV Contactcenter


Als een werknemer uit de sector Transport & Logistiek het 0800-nummer belt, waar komt diegene dan uit?

Urszula: ‘Je komt dan uit bij het contactcenter van de FNV bij een team van tientallen medewerkers speciaal getraind voor vragen van werknemers die werken in de sector Transport en Logistiek. Wij zijn allemaal juristen en beantwoorden de vragen aan de hand van de cao en de aanvullende informatie die wij tot onze beschikking hebben. Voor leden en niet-leden van de FNV. Die mogen natuurlijk ook bellen.’

Met wat voor een vragen bellen werknemers zoal?

Martijn: ‘Dat kan sterk variëren. Voornamelijk toch wel cao-vragen. Maar ook met vragen over geschoonde en ongeschoonde uitdraaien, rij- en rusttijden en arbo-regels. Het loonaspect speelt wel de belangrijkste rol in de vragen.’

Er is ook een algemeen nummer van de FNV. Wat is het verschil tussen deze 2 nummers?

Martijn: ‘Allebei de telefoonnummers komen bij het contactcenter van FNV uit. Maar als je belt met het 0800-nummer, kom je direct uit bij een medewerker die meer afweet van de cao en de regels in de sector Transport en Logistiek. En je krijgt als je het 0800-nummer belt voorrang op andere telefoontjes. Je hoeft dus nooit heel lang te wachten voor je een medewerker aan de telefoon krijgt.’

Martijn van Beers, juridisch medewerker VNB


Hoe worden de medewerkers van het contactcenter getraind?

Martijn: ‘De medewerkers van het contactcenter krijgen een speciale training die VNB verzorgt. In die training krijgen ze uitleg over de cao voor het beroepsgoederenvervoer zodat zij een goede basis hebben om de telefoontjes van de werknemers uit de sector te kunnen beantwoorden. Ze leren bijvoorbeeld wat een urenverantwoordingsstaat is en wat daarop staat. Verder hebben de medewerkers een VNB-map tot hun beschikking. Een naslagwerk waarin een heleboel informatie staat over de cao en de wet- en regelgeving in de transportsector. Hierin kunnen ze de meeste antwoorden op vragen van werknemers terugvinden. Zo proberen we ervoor te zorgen dat een medewerker de beller zo snel mogelijk van een antwoord kan voorzien.’

Wat gebeurt er als de medewerker aan de telefoon niet direct een antwoord heeft of als een werknemer een melding doet van niet-naleving van de cao door zijn werkgever?

Urszula: ‘Dan kan die medewerker mij bijvoorbeeld om hulp vragen als ik vraagbaakdienst heb. En ze kunnen ook altijd de vraagbaak van VNB bellen. Er is altijd een van de collega’s van VNB achterwacht. Dus als we er op het contactcenter niet uitkomen, kunnen we hen altijd benaderen of een mailtje sturen met een complexe vraag of situatie. Bijvoorbeeld over de uitleg van een bepaalde cao-bepaling. Of als het over de meer technische kant van het werk gaat waarvan wij op het contactcenter misschien iets minder weten. Sowieso sturen wij meldingen over het niet-naleven van de cao altijd door naar VNB.

Is het leuk om bij het contactcenter van de FNV te werken?

Urszula: ‘Jazeker! Je werkt met heel veel jonge collega’s die hartstikke gemotiveerd zijn om andere mensen te helpen. Het is heel dynamisch werk. Geen dag is hetzelfde. Je leert elke dag weer wat nieuws. Ik krijg elke dag wel een nieuwe vraag. Dan ga je op zoek naar het antwoord. Dat is het mooie van juridisch werk. De wetswijzigingen vliegen je soms om de oren.’